دوشنبه 30 دی 1398

اصول علمی تفسیر نتایج تست های آزمایشگاه بالینی

 | تاریخ ارسال: 1398/1/14 | 
اصول علمی تفسیر نتایج تست های آزمایشگاه بالینی

 
               اطلاعات کارگاه

تاریخ شروع کارگاه: جمعه 1398.01.30

ساعت برگزاری کارگاه: 13:30-11:30

هزینه ثبت نام: رایگان










 
سخنران کارگاه:
دکتر محمدرضا بختیاری
دکتری علوم آزمایشگاهی تشخیص پزشکی و دکتری تخصصی بیوتکنوتوژی پزشکی
عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
bakhtiari09gmail.com

                                         
                                          
 
 
خلاصه کارگاه

در پزشکی بالینی و آزمایشگاهی پیوسته این سوال یا چالش مطرح بوده که تفسیر نتایج حاصل از انجام تست های آزمایشگاه بالینی با خود آزمایشگاه است یا با پزشک معالج. با هر گروهی هم که صحبت شود بر اساس سلیقه و نظر خود پاسخی را مطرح خواهند کرد. اما با مراجعه به منابع علمی معتبر بخصوص چاپ های جدیدتر کتب مرجع علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی و استاندارد ایزو 15189، می توان دریافت که تفسیر نتایج عملیاتی فرآیندی است که به صورت کار تیمی و گروهی از آزمایشگاه شروع و به بالین و پزشک ختم می شود. برای روشن شدن این مفهوم باید گفت فرآیندهای تفسیر نتایج از آزمایشگاه آغاز می شود بطوریکه در ابتدا بار اصلی تفسیر نتایج بر عهده انجام دهنده­گان آزمایش و مسئول فنی آزمایشگاه است. در واقع در این مرحله مهمترین وظیفه آزمایشگاه تحلیل درستی جواب آزمایش های صورت گرفته می باشد. این خود نوعی تفسیر است که شاید بتوان به آن تفسیر درون آزمایشگاهی نتایج اطلاق نمود. در مرحله بعد یعنی فرآیندهای میانی لازم است در قالب یک کار گروهی مسئول فنی آزمایشگاه در تعامل مستقیم با کادر درمان و ارائه مشاوره به آنان به تفسیر صحیح نتایج و انطباق با شرایط بالینی بیمار کمک کند تا اهمیت بالینی نتایج مشخص گردد. پزشک یا پزشکان معالج در انتهای فرآیندهای تفسیر، با در نظر گرفتن شیوع بیماری، تاریخچه اخذ شده از بیمار یا همراهان وی، معاینات بالینی و نیز نتایج آزمایش های پاراکلینیکی و مشاوره های انجام شده به تشخیص، درمان و پایش بیماری خواهند پرداخت.
در مبحث ارائه شده مراحل مختلف و اصول علمی فرآیندهای تفسیر نتایج تست های انجام شده در آزمایشگاه های بالینی تببین خواهد شد.



گروه مخاطب: -


اهداف یادگیری: -






















 
 


دفعات مشاهده: 328 بار   |   دفعات چاپ: 58 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر