یکشنبه 2 مهر 1396

راهنمای طراحی

 | تاریخ ارسال: 1395/1/15 | 

بخش پوستری دهمین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره کشوری

ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران

راهنمای طراحی پوستر برای کنگره

اندازه پوستر 100 × 70 می باشد.

مزایای پوستر

پوستر، نتایج و اطلاعات مربوط به پژوهش یا نظرات شما را در کنگره به اشتراک می گذارد. پوستر یک شیوه بصری مناسب برای ارائه اطلاعات است و نباید به عنوان روشی برای خلاصه سازی مطالب مکتوب در اندازه پوستر در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر علاوه بر موضوع و محتوا، خلاقیت نقش مهمی در آموزش و تأثیرگذاری پوستر بر بیننده ایفا می کند.

از مزایای ارائه مقاله با پوستر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- امکان ارائه به تعداد بسیار زیاد بازدید کنندگان

- امکان ارتباط مستقیم با افرادی که به کار شما علاقه مند هستند

- در اختیار داشتن زمان بسیار بیشتر برای ارائه کار نسبت به سخنرانی

- امکان بحث رو در رو و تبادل اطلاعات و تجربیات با بازید کنندگان

در نظر داشته باشید که یک پوستر جذاب حتی می تواند بر افراد غیر متخصص در زمینه فعالیت شما نیز  تأثیرگذار باشد.

جذب مخاطب

- پوستر باید بدون توضیحات شفاهی برای بیننده قابل فهم باشد.

- متن پوستر باید آنقدر خلاصه تدوین گردد که در کمتر از 10 دقیقه قابل خواندن باشد.

- در طی 3 ثانیه بازدید کننده تصمیم می گیرد پوستر شما را ببیند یا از آن صرف نظر کند.

- موضوع باید به اندازه کافی واضح و بزرگ تدوین شود، به گونه ای که از حداقل فاصله 3 متری قابل خواندن باشد.

- از یک مطلب، یک عکس یا یک نمودار شاخص به عنوان نقطه کانونی پوستر برای جلب توجه استفاده کنید.

- طی 30 ثانیه بعدی بازدید کننده تصمیم می گیرد که آیا محتوای پوستر شما ارزش بررسی بیشتر دارد یا خیر.

- برای ارائه اطلاعات یک جریان منطقی و روان از مقدمه تا نتیجه گیری برقرار نمائید.

- روی یافته های اصلی تمرکز کنید. ذکر جزئیات اطلاعات ضرورتی ندارد.

سازماندهی اطلاعات

- عنوان، نویسنده/نویسندگان و وابستگی سازمانی

- چکیده: اختیاری است. با توجه به اینکه پوستر مرور مختصری بر کار شما است ذکر خلاصه ضرورتی ندارد.

- متن پوستر: در حدامکان باید مختصر و فشرده و از طرف دیگر واضح و به سادگی قابل درک باشد. متن در بر گیرنده بخش های زیر است:

1- مقدمه کوتاه: طرح مسئله و مرور مختصر موضوع پژوهش، برای جلب توجه بازدید کننده

2- اهداف مطالعه

3-  مواد و روش ها: توضیح مختصر فرایندها و روش های کار

4- اشکال و نمودارها: متناسب با اطلاعات ارائه شده و با کیفیت عالی

5- نتایج: ذکر داده ها و یافته ها

6-  بحث ونتیجه گیری: بیان ارتباط بین نتایج، بحث در مورد اهمیت موضوع و نتایج  بدست آمده و تحقیقات احتمالی آینده

- منابع

- تشکر

- اطلاعات تماس

طراحی پوستر

- پوستر مطابق با اندازه تعیین شده توسط کنگره (100 × 70) تهیه گردد.

- کادر عنوان مهمترین و تاثیر گذارترین قسمت است که بهتر است در بالای پوستر و به صورت وسط چین قرار گیرد.

- به منظور سهولت در خواندن و تمرکز بیننده، بین قسمت های مختلف پوستر فضای کافی وجود داشته باشد.

- به منظور ایجاد علاقه و جلب توجه بیننده از رنگ های مناسب و متفاوت از رنگ متن استفاده شود.

- درصورت استفاده از رنگ ویا تصویر زمینه، توصیه می شود از رنگ های سرد و روشن استفاده شود. در نظر داشته باشید استفاده از تنوع رنگ زیاد و یا رنگ های تند زمینه می تواند باعث گیج شدن مخاطب گردد.

- خواندن حروف سفید یا کم رنگ در زمینه تیره مشکل است. بهتر است از حروف تیره در زمینه روشن استفاده شود.

- از یکی از همکاران و یا دوستان خود برای مرور و غلط گیری و ارزیابی نهایی پوستر کمک بگیرید.

عکس ها و نمودارها

-  می توانید از طیف یک رنگ برای زمینه استفاده کنید.

- عکس ها نباید کوچکتر از 18 در 10 سانتی متر باشند.

- تمام عکس ها و نمودارها بایدبرچسب توضیح داشته باشند. برچسب ها باید با حروف واضح و خوانا تهیه شوند.  

- درجه وضوح عکس ها حداقل dpi 300 باشد.

- توصیه می شود از عکس های اینترنتی استفاده نشود.

- می توانید با استفاده ازیک کادر ظریف دور عکس، آن را از زمینه متمایز کنید.

-  رنگ ها و تنظیمات نمودارها را متناسب با زمینه پوستر انتخاب کنید.

- جدول ها را به گونه ای طراحی کنید که به سادگی اطلاعات مورد نیاز را به بیننده منتقل کند.

حروف

-  عنوان قلم: حداقل سایز 72 pt، ترجیحا ضخیم  (bold)  

- عنوان بخش: حداقل 48 pt ، ترجیحا ضخیم (bold)

- متن اصلی: حداقل  24 pt

- توصیه می شود از لیست (Bulleted) بجای پاراگراف استفاده شود.

- توصیه می شود از حروف ایتالیک بجای زیر خط دار استفاده شود.

توصیه های ارائه پوستر

-  هنگام ارائه پوسترکفش راحت بپوشید، زیراممکن است مجبور شوید مدت زیادی در محل باقی بمانید.

- لبخند بزنید و با روی گشاده از بازدیدکنندگان استقبال کنید.

- هنگام صحبت با یک فرد از سایر بازدید کنندگان غافل نشوید.

- سعی نکنید افرادی را که به کار شما علاقه مند نیستند درگیر کنید.

- در نظر داشته باشید غیر از پوستر، شما هم در معرض دید قرار دارید.


دفعات مشاهده: 2951 بار   |   دفعات چاپ: 201 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر