شنبه 4 تیر 1401

راهنمای طراحی

 | تاریخ ارسال: 1401/2/17 | 
بخش پوستری سیزدهمین کنگره بین المللی و  نوزدهمین کنگره کشوری
ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران
راهنمای ارائه پوستر مجازی
با توجه به همه گیری بیماری کووید-19 ارائه پوسترها در کنگره سال 1401، به صورت مجازی خواهد بود.
این راهنما به شما کمک می کند تا پس از طراحی پوستر مجازی، آن را برای ارائه در بخش پوستر کنگره بارگذاری نمایید.

 
محتوای پوستر


پوستر یک شیوه بصری مناسب برای ارائه اطلاعات است که علاوه بر موضوع و محتوا، خلاقیت نقش مهمی در آموزش و تأثیرگذاری آن بر بیننده ایفا می کند. پوستر باید از یک چیدمان منطقی برای ارائه اطلاعات و نتایج بدست آمده از پژوهش برخوردار باشد. تهیه یک متن ساده و روان و تا حد امکان خلاصه همراه با استفاده از گرافیک مناسب به درک سریع و بهتر خواننده کمک می کند. پوستر الکترونیک (e-poster) مشابه پوستر فیزیکی مورد نظر ارائه کننده طراحی می شود. ضمن آنکه بدون نیاز به ذکر جزئیات، تمرکز اصلی باید روی یافته های پژوهش صورت گیرد.
 

سازماندهی اطلاعات

تأکید می گردد که از بازنویسی خلاصه ارائه شده برای پذیرش در کنگره، خودداری نمایید. در پوستر طراحی شده نیازی به وجود خلاصه نیست ولی ارائه اطلاعات زیر ضروری است:
1- عنوان پوستر ، نویسنده/ نویسندگان و وابستگی سازمانی آن ها
2-مقدمه کوتاه: طرح مسئله و مرور مختصر موضوع پژوهش
3- اهداف مطالعه
4- مواد و روش ها: توضیح مختصر فرآیندها و روش های کار
5- اشکال و نمودارها: متناسب با اطلاعات ارائه شده و با کیفیت عالی
6- نتایج: ذکر داده ها و یافته ها
7- بحث و نتیجه گیری: بیان ارتباط بین نتایج، بحث در مورد اهمیت موضوع و نتایج  به دست آمده و تحقیقات احتمالی آینده
8- تشکر

 
طراحی پوستر

- پوستر الکترونیک خود را با استفاده از نرم افزار پاورپوینت به صورت تک اسلاید، به صورت افقی (Landscape) تهیه کنید.
- برای پوستر خود عنوانی انتخاب کنید که کوتاه و در عین حال برای مخاطب جذاب باشد.
- عنوان مهم ترین و تاثیر گذارترین قسمت است که بهتر است در بالای پوستر و به صورت وسط چین قرار گیرد.
- در زیر یا مجاور عنوان نام مولفین و وابستگی سازمانی آن ها ذکر شود.
- ابعاد اسلاید را روی پهنا: 42 inch در ارتفاع: 36 inch تنظیم کنید.
- از افزودن فایل های متحرک و فیلم به اسلاید پوستر خودداری کنید.
- بهتر است به جای استفاده از جملات طولانی از متن های کوتاه در قالب bullet point استفاده کنید.
- به منظور سهولت در خواندن و تمرکز بیننده، بین قسمت های مختلف پوستر فضای کافی وجود داشته باشد.
- به منظور ایجاد علاقه و جلب توجه مخاطب می توانید از رنگ های مناسب و متفاوت از رنگ متن استفاده کنید.
- درصورت استفاده از رنگ و یا تصویر زمینه، توصیه می شود از رنگ های سرد و روشن استفاده شود. در نظر داشته باشید استفاده از تنوع رنگ زیاد و یا رنگ های تند زمینه می تواند باعث گیج شدن مخاطب گردد.
- خواندن حروف سفید یا کم رنگ در زمینه تیره مشکل است. بهتر است از حروف تیره در زمینه روشن استفاده شود.
- از یکی از همکاران و یا دوستان خود برای مرور و غلط گیری و ارزیابی نهایی پوستر کمک بگیرید.

 
عکس ها و نمودارها

- مهمترین بخش پوستر که مورد توجه مخاط قرار می گیرند تصاویر، نمودارها، جدول ها و گراف ها هستند. هر جا که امکان دارد به جای متن ساده از تصاویر استفاده کنید. 
- تمام عکس ها و نمودارها باید برچسب توضیح داشته باشند. برچسب ها باید با حروف واضح و خوانا تهیه شوند.  
- تصاویر، نمودارها و جداول باید از کیفیت خوب و وضوح کافی برخوردار باشند.
- توصیه می شود از عکس های اینترنتی استفاده نشود.
- می توانید با استفاده ازیک کادر ظریف دور عکس، آن را از زمینه متمایز کنید.
-  رنگ ها و تنظیمات نمودارها را متناسب با زمینه پوستر انتخاب کنید.
- جدول ها و گراف ها را به گونه ای طراحی کنید که به سادگی اطلاعات مورد نیاز را به بیننده منتقل کند.

 
حروف فونت

-  عنوان پوستر: 66-80 pt، ضخیم  (bold)
- نام مولفین: 48 pt، ضخیم  (bold)
 - عنوان بخش: حداقل 48 pt، ضخیم (bold)
- متن اصلی: حداقل 32 pt
- توصیه می شود از لیست (Bulleted) بجای پاراگراف استفاده شود.
- توصیه می شود از حروف ایتالیک بجای زیر خط دار استفاده شود.

ضبط صدا روی اسلاید پوستر

پس از اینکه پوستر مطابق با الزامات فنی توضیح داده شده در بالا (اندازه پوستر، سازماندهی اطلاعات، رعایت فونت ها) برای صدا گذاری روی پوستر مراحل زیر را انجام دهید:
1- برای صدا گذاری حتما از هندزفری استفاده کنید و میکروفون را از فن لپ تاپ خود دور نگهدارید تا صدای فن و سایر صداهای اضافه محیط اطراف شما کیفیت ضبط را کاهش ندهد.
2- از منو بار اصلی نرم افزار پاورپوینت Slide show tab را انتخاب کنید.
3- روی Record slide show کلیک کرده و گزینه Record from beginning را انتخاب کنید:



4- روی آیکون قرمز Record کلیک کنید. قبل از شروع به صحبت یک تا دو ثانیه مکث کنید. توضیحات خود را در مورد پژوهش انجام شده شروع کنید. توجه داشته باشید توضیحات شما باید حداکثر در مدت 5 دقیقه پایان یابد. در صورتیکه زمان ارائه پوستر بیش از 5 دقیقه باشد، پخش پوستر شما قطع و به صورت اتوماتیک پوستر بعدی آغاز خواهد شد.
5- در هنگام ضبط صدا برای نشان دادن بخشی از پوستر که در مورد آن توضیح می دهید، می توانید از پوینتر پاورپوینت استفاده کنید. برای این منظور:
هنگام ضبط صدا روی اسلاید کلیک راست کنید -> گزینه Pointer option را انتخاب کنید -> از نوار ظاهر شده، گزینه Laser pointer را انتخاب کنید. با پوینتر قسمتی را که در حال توضیح هستید، مشخص کنید.

 



6- پس از پایان توضیحات روی ایکون Stop کلیک کنید. شما می توانید با استفاده از ایکون Replay، صدای ضبط شده را بشنوید.
7- پس از تمام شدن ضبط و برگشت به صفحه اصلی، با انتخاب وضعیت Slide show می توانید نتیجه ارائه خود را روی اسلاید بازبینی کنید. در صورت عدم رضایت از نتیجه کار، گزینه Clear را از آیکون Record در منوبار slideshow را انتخاب و صدا را از روی اسلاید پاک کنید(Clear narrations on current slide) . برای باز گویی مجدد از مرحله دو شروع کنید.
8- پس از تکمیل صدا گذاری، فایل را ذخیره کنید و از آیکون File، گزینه Export را انتخاب کنید. پس از انتخاب Create video، از مستطیل اول سایز Full HD (1050) و از مستطیل دوم Use Recorded Timing and Narrations انتخاب شود. اگر به علت محدودیت های سخت افزاری امکان ضبط ویدئو با کیفیت 1050، ممکن نیست، ویدئو را با بالاترین کیفیت ممکن تهیه و ذخیره کنید.

 


 
9- دقت کنید در مستطیل سوم که مدت زمان اختصاص داده شده به هر اسلاید (Seconds spends on each slide) روی صفر تنظیم شود. 
  


 
10- در انتها آیکون Create video  را در زیر مستطیل زمان فشار دهید، محل ذخیره فایل را انتخاب کنید. صبر کنید تا Time bar پایین اسلاید تکمیل شود تا فایل شما در محلی که تعیین کرده اید به صورت MP4 ذخیره شود.
 



11- یک بار دیگر فایل خود را باز و از نمایش پوستر و پخش صدا مطمئن شوید.
12- در صورتیکه به نحوه تهیه پوستر همراه با صدا اشکال دارید لطفا با سرکار خانم مهندس فاضله منافی با شماره 09120129982 تماس بگیرید.
توجه توجه: با سرکار خانم مهندس منافی فقط در صورتی که برای ساخت فایل و صدا اشکالی وجود داشت ارتباط برقرار نمایید در غیر این صورت برای هر گونه سوال خود فقط با تلفن 88970700 داخلی 110 تماس حاصل فرمایید.
13- فایل تهیه شده را از طریق گوگل درایو (دسترسی باز) و یا زیپ نمودن به آدرس lab.diagyahoo.com نهایتا تا روز پنجشنبه تاریخ 22/02/1401 ارسال نمایید.
14- در صورت دریافت فایل از جانب شما، دبیرخانه کنگره پاسخ دریافت شد را به ایمیل شما ارسال می کند. شایان ذکر است در صورت عدم دریافت پاسخ از دبیرخانه کنگره حتما با شماره 88970700 داخلی 110 تماس حاصل فرمایید.      

 

دفعات مشاهده: 10309 بار   |   دفعات چاپ: 759 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر